Skärgårdslagen styr arbetet med att ordna förbindelsefartygstrafiken

Arbetsgruppen som reviderar skärgårdslagen har målet att fastställa tydliga och enhetliga kriterier för att ordna förbindelsefartygstrafiken.
Kriterier som ska beaktas är bland annat antalet permanent boende och säsongsboende samt näringsverksamhet. Enligt arbetsgruppen är det viktigt att behoven att utveckla och ändra förbindelsefartygstrafiken kan beaktas och att trafik- och transporttjänster som behövs med tanke på skärgårdsborna och näringsverksamheten kan främjas. I de nuvarande rutterna planeras inte några större ändringar.
”Förbindelsefartygstrafiken skapar bättre förutsättningar för ett liv i skärgården. Syftet med revideringen av skärgårdslagen är att fastställa en författningsgrund som ger en möjlighet att ordna förbindelsefartygstrafiken på ett smidigt och ändamålsenligt sätt”, säger överinspektör Väinö Pitkänen från kommunikationsministeriet.
Arbetsgruppen har diskuterat frågan om beredskapsskyldighet och möjligheten att ta in den i bestämmelserna om förbindelsefartygstrafik. Skärgårdstrafiken är centralt kopplad till hanteringen av den övergripande säkerheten och beredskapsskyldigheten skulle säkra att tjänsterna fungerar även vid störningar och under undantagsförhållanden.
Behandlingen av frågor som gäller förbindelsefartygstrafikens avgifter har flyttats till en senare tidpunkt. Avgifterna har diskuterats alltid då och då. Ur grundlagens synvinkel kräver beslut om avgifter en omsorgsfull och noggrant avgränsad motivering. Om avgifter införs, är det enligt arbetsgruppen viktigt att de är skäliga.
I skärgårdslagen planeras en informativ hänvisning för att ge en klarare bild av hela skärgårdstrafiken. Skärgårdslagen är ett styrande verktyg för arbetet med att ordna förbindelsefartygstrafiken, men bestämmelser om landsvägsfärjor och vajerfärjor finns i landsvägslagen och bestämmelser om vajerfärjor på enskilda vägar i lagen om enskilda vägar.
På de regionala diskussionsmötena har önskats både konkreta åtgärder och flexibilitet
Jord- och skogsbruksministeriet ordnade i maj regionala diskussionsmöten om bestämmelserna om skärgårdstrafiken. I mötena deltog tjänsteinnehavare som ansvarar för trafik- och skärgårdsfrågor i kommunerna, medlemmar i skärgårdsnämnderna/skärgårdskommittéerna samt skärgårdsbor som använder förbindelsefartyg. Enligt deltagarna är det viktigt att skärgårdslagen fastställer minimikriterier och en miniminivå för ordnandet av förbindelsefartygstrafiken, men de efterlyste också tillräcklig flexibilitet.
Läs också:
- Skärgårdslagen lägger vikt vid tillgången till tjänster i skärgården (mmm.fi)
- Skärgårdslagen ska innehålla en paragraf om beaktande av skärgårdens särdrag (mmm.fi)
- Reformen av skärgårdslagen framskrider – diskussionsmöten ordnas nästa år (mmm.fi)
- Ambitionen är att välfärdsområdena syns i den reviderade skärgårdslagen (mmm.fi)
- Nyheter från den arbetsgrupp som reviderar skärgårdslagen, del 1 (mmm.fi)
Pressmeddelandet har publicerats av jord- och skogsbruksministeriet.
Mer information vid jord- och skogsbruksministeriet
-
Auri, Elina
Ledande sakkunnig, generalsekreterare, skärgårdsdelegationen (SANK)
E-postadress: elina.auri@gov.fiTelefonnummer: 0400 744 900